mandag den 5. december 2011

Blogging i engelskundervisningen - gider de mon?

Skal snart føre to eng d-hold op til engelskeksamen. I det halvår, der er gået, har vi efterhånden set en del film, som vi har arbejdet med på forskellige måder. Jeg tror, jeg næste gang, jeg får eng E eller D vil lave en fællesblog for holdet, hvor de selvfølgelig skal skrive filmanmeldelser. Men også andre genrer, bundne som frie. Og hvis det fungerer godt, kunne det være sjovt at give dem lidt tid til at lave deres egen blog.
Det er et forsøg værd, selvom jeg kan være i tvivl, om kursisterne vil synes, det er sjovt og værd at bruge tid på, når de har så mange alternativer til det at være på. Alt tager tid.
Hvad tror I?

8 kommentarer:

  1. Hej Hanne

    Jeg tror ikke, der er et entydigt svar på dit spørgsmål.
    Min erfaring er, at det at skrive på en blog, er meget motiverende for en del af vores kursister.
    De kan godt lide at se deres produkter/skriverier på nettet i en blog:)

    Hilsen
    Peter

    SvarSlet
  2. God morgen Peter.
    Godt at høre. Det kan jeg også sagtens forestille mig. Måske især på engelsk. Jeg har i hvert fald flere dygtige unge (mest drenge), der er ret forelskede i sproget. De er i virkeligheden stærkest på den mundtlige del, så det kunne være genialt at få trænet (indirekte) deres grammatik, stavning og sætningskonstruktion. De vil måske gøre sig list mere umage, når de andre kan læse deres tekster.

    SvarSlet
  3. Du kan gøre det, at du i starten gør afleveringen på bloggen obligatorisk, så de ikke har et alternativt sted at aflevere. Desuden kan du sætte antallet af afleveringer på bloggen op til et sådant interval, at de ikke kan komme uden om at skulle ind på bloggen. Jeg tror, at der er så mange muligheder i spil efterhånden på det mediemæssige område, at det også godt kan være for meget af det gode for kursisterne, men de skal jo også vænne sig til, at der pludselig stilles andre krav til dem i undervisningen end dem, de er vant til. Når det så er sagt, så er der jo altid en forsøgsperiode med de forskellige muligheder, og den bør være af en vis varighed, før den kan udelukkes til lige præcis det, den har været forsøgt brugt til.

    Mh
    Carmen.

    SvarSlet
  4. En anden tanke er, at du jo evt. kunne finde en engelsk blog, der er relevant for lige det emne, I er inde på, og hvor kursisterne skal ind og debattere/kommentere et blogindlæg. På den måde skal du ikke selv ind og oprette en blog, men der ligger naturligvis noget arbejde i at finde en passende blog.
    Har vi nogle internationale samarbejdsskoler?

    Man kunne også tænke i opbygningen af en blog/brugen af blogværktøjet, hvor kursisterne kan være med til at komme med forslag PÅ en fælles blog til, hvordan en sådan kan vække faglig interesse (dvs. kan man med fordel bruge blogs i undervisningen, kan man dele dokumenter, kan man, osv. og også få alle "hv-"spørgsmålene ind i diskussionen på bloggen om brugen af blog - ren metablogging).

    Mh
    Carmen.

    SvarSlet
  5. Hej Hanne -
    jeg tror det vil være en styrke i starten at anvende en vifte af medier for at afsøge mulighederne.
    Hvad man så lægger sig fast på (om noget) vil meget afhænge af kursisternes præferencer. Aldrig så såre man har vænnet sig til en kursisttype før gruppen ændres eller skiftes helt ud. Det er nok et vilkår.
    - Men det er et flot, nyt design, du har komplieret.

    SvarSlet
  6. hej nj og c
    mange tak for gode input - giver mig blod på tanden. jeg gad faktisk virkelig godt få tid til noget mindre efteruddannelse inden for dette, om vi så skal kalde det it-pædagogik, de unges sociale medier i undervisningen eller hvad ved jeg. men der er garanteret super muligheder for at være mere kreativ end tilfældet er nu.
    jeg er desværre meget bagud med alt teknisk, har hverken smart phone eller i-pad, ikke engang en fladskærm!

    SvarSlet
  7. Hanne; så er vi to - heller ingen smartphone, iPad eller fladskærm, men det forhindrer ikke interessen i at lege med de mange muligheder, og er det ikke den, der er drivkraften lige i dette regi? :)

    SvarSlet
  8. Jo,der er klart plads til at lege og eksperimentere på dette område. herligt!

    SvarSlet