Kilde: Politiken 8. juni 2013
UD MED APPLE
KOMMENTAR: Forfatteren Peter Øvig Knudsens kamp
mod Apple, som ikke vil sælge iPad-versionen af ' Hippie', bør være en
øjenåbner for os alle.
af Jes Stein Pedersen, litteraturredaktør
Jeg er stadig målløs over, at Apple ikke vil sælge
et bogværk, fordi bøgerne rummer fotografier af nøgne mennesker. Jeg fandt
Øvigs aktion med at placere røde æbler på alle de kropspartier, der åbenbart
var anstødelige, både frisk og fræk og samtidig inviterende over for giganten:
»Kom nu, Apple, spis et æble, og vær syndere som alle os andre! Skal vi
virkelig tro på, at I betragter bare bryster og baller som forbudne frugter?«.
Men Apple har ikke været til at trække til træet, og da Morten
Løkkegaard (V) og andre europaparlamentarikere for nylig mødtes med
repræsentanter fra it-virksomheden i Bruxelles, var holdningen uændret.
Amerikanerne indlod sig slet ikke på en saglig diskussion.
Man må forstå, at de slet og ret betragter fotografier af
nøgne mennesker som dem fra Thy-lejren som »pornogra-fiske« og dermed basta.
Igen: jeg fatter det simpelthen ikke.
Apple har hovedkvarter i Californien, men dets værdier
synes hentet fra bibelbæltets Kansas. En ting er den overraskende bornerthed,
som man ikke troede mulig i Steve Jobs gamle firma, noget andet er det
decideret indskrænkede og verdensforskrækkede.
MEN SAGEN er måske, at vi alle har ladet os forføre: Vi
troede, at de strømlinede kommunikationsprodukter med et kækt ' i' foran, iMac,
iPod, og iPhone, udstedte en slags garanti ikke bare for åbenhed, men også et
progressivt syn på, hvad vi mennesker kan tåle at blive udsat for, når det
gælder skreven tekst og illustrationer.
Vi så i Jobs noget andet og mere end en forretningsmand.
Hans stil fik ham til at fremstå som en fremsynet missionær for det bedste fra
både kapitalisme og det ungdomsoprør, han var barn af.
Vi så bort fra eller var endnu ikke klar over, at firmaet,
der gemmer sig bag alle de tiltalende produktoverflader, er et kynisk imperium,
som ikke er interesseret i noget som helst andet end profit til sine
aktionærer.
Så hvis ikke vi så lyset, da de chokerende historier om
arbejdsforholdene på de kinesiske fabrikker, som er underleverandører
til Apple, kom frem, bør vi indse det nu: Firmaet, der har skabt den
digitale verdens populæreste og smarteste produkter og gjort det så nemt at
hente musik, tv, film og lekture via nettet, gør ikke samfundet mere åbent,
pluralistisk og frisindet, men mindre.
ØVIG-SAGEN handler ikke om, at forfatteren bare kan finde
nogle andre, der vil sælge lige hans bog på nettet. Den drejer sig om, at en af
de magtfuldeste distributører af ' indhold' i fremtidens digitale ( bog) verden
er på helt gal kurs.
' Hippie'-sagen må derfor vække til dyb eftertanke.
Overgangen til den papirløse læseverden foregår med stormskridt, og det kan
ikke gå hurtigt nok med at få lagt pres på de store amerikanske
kommunikationsgiganter, hvad enten det er Facebook, Amazon, Google
eller Apple, der pludselig får et anfald af åndelig forhudsforsnævring.
Det handler om ytringsfrihed, og det er mange gange
farligere, hvis en virksomhed som Apple er på gal kurs, end hvad
religiøse fundamentalister finder på over for frie ord, billeder - og
tegninger.
Peter Øvig Knudsens fine værk handler om en modkultur, som i
sin tid bredte sig til resten af verden fra blomstermagtens Californien. Tiden
er kommet til eksport af værdier den modsatte vej.
Heldigvis har vi europæere brugt de sidste årtier på at
opbygge et fællesskab, som har redskaber til at gribe ind over for
forretningsgiganter, når de optræder uhensigtsmæssigt over for den frie
udveksling af varer og tjenester, som det hedder på EU-sprog. Det haster med at
udvikle love og regler, som supplerer ønsket om frie økonomiske forhold med
frie kulturelle forhold.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar